The Influence of Natural Phenomena on the Attributes and Functions of Mesopotamian Deities
Keywords:
بلاد الرافدين, الاثارAbstract
Natural phenomena had a profound impact on human life in all its aspects and played a significant role in shaping human thought. In regions where natural phenomena were regular and predictable, people tended to exhibit a calm and stable intellectual demeanor. These conditions gave rise to religious beliefs characterized by historical continuity—deities worshipped in early periods continued to be revered in later ages. In contrast, in regions subject to extreme or violent environmental fluctuations, human behavior and thinking often reflected similar intensity and extremism. Deities in such areas experienced turbulent fates, sometimes even being violently rejected or symbolically 'killed' as a form of divine retribution.The influence of natural phenomena is clearly reflected in Mesopotamian belief systems, where the status and attributes of a deity were directly linked to the perceived level of their cosmic impact. A god’s importance was proportional to their influence—either positive or negative—based on the causes and conditions surrounding their domain.The constant presence of these phenomena in the surrounding environment placed them at the center of early Mesopotamian contemplation, especially from the onset of settlement in the region. This led to the development of an expansive belief system capable of encompassing a vast number of deities, classified as celestial, terrestrial, or even embodied in living creatures through which humans could emulate natural laws.
All of these reflections were meticulously recorded and transmitted through artistic depictions, hymns, and a rich corpus of myths, allowing us to understand the complexity of their cosmological and religious worldview.
References
الحسيني، عباس علي، مجتمع الالهة في الديانة المصرية القديمة، (عمان، 2010)، ص ص 24- 25.
بوتيرو، جان، بلاد الرافدين.. الكتابة- العقل- الالهة، ترجمة الاب البير ابونا، (بغداد، 1990)، ص 262.
الأحمد، سامي سعيد، المعتقدات الدينية في العراق القديم، (بيروت،2013)، ص ص 9- 10.
طه باقر، مقدمة في تاريخ الحضارات، ج1، (بيروت، 2009)، ص368.
فرانكفورت، هنري، واخرون، ما قبل الفلسفة، ترجمة جبرا إبراهيم جبرا، ( بيروت، 1960)، ص ص..ز
حسن نعمة، موسوعة الاديان السماوية والوضعية موسوعة ميثولوجيا واساطير الشعوب القديمة ومعجم المعبودات القديمة، دار الفكر،( بيروت، 1994)، ص18.
العماء ترجمة للكلمة الإغريقية (chaos) المصطلح الذي أطلقه كثير ممن بحثوا في قصة الخليقة البابلية، وهذه الكلمة استخدمها بعض فلاسفة الإغريق ومنهم الكسندر (635- 611 ق.م) الذين قالوا ان المادة التي تكونت منها الموجودات هي العماء. ينظر : طه باقر، وبشير فرنسيس، "الخليقة واصل الوجود"، مجلة سومر، مج5، (بغداد، 1949)، ص4.
ميرسيا إلياد، تاريخ المعتقدات والافكار الدينية، جـ1، ترجمة عبد الهادي عباس، دار دمشق، 1986-1987)، ص84.
جان بوتيرو، بلاد الرافدين الكتابة-العقل- الآلهة، ترجمة الاب البير ابونا، مراجعة وليد الجادر، دار الشؤون الثقافية،(بغداد،1990)، ص245.
ميرسيا إلياد، المصدر السابق، ص85.
آن An أو Anu إله السماء والحاكم الاسمى والرئيسي في مجمع الآلهة السومري الذي كان مهتما في البداية بشؤون الحكم . الإله السومري الذي حافظ على وضعه في ادوار تاريخية لاحقة ومدد زمنية حكم فيها اقوام اخرين غير السومريين، ويأتي اسمه اولا في قوائم اسماء الالهة . ينظر: جفري بارندر، المعتقدات الدينية لدى الشعوب، ترجمة د. إمام عبد الفتاح إمام، مراجعة عبد الغفار مكاوي، مجلة عالم المعرفة، عـ173، (الكويت، 1993)، ص13. للمزيد ينظر ادزارد،أ، قاموس الآلهة والاساطير في بلاد الرافدين (السومرية والبابلية) في الحضارة السورية (الاوغاريتية والفينيقية)، جـ1، تعريب محمد وحيد خياط، ( بيروت، 2000)،ص6.
صلاح رشيد الصالحي، بلاد الرافدين دراسة في تاريخ وحضارة العراق القديم،ج3، (بغداد، 2017)، ص81.
CAD, S/I, p.339 ff .
صموئيل نوح كريمر، الأساطير السومرية، ترجمة يوسف داود عبد القادر، (بغداد، 1971)، ص67.
ـــ حنون ، نائل ، الحياة والموت في حضارة بلاد الرافدين القديمة ، (دمشق ، 2005)،ص137.
عامر سليمان، ،،جوانب من حضارة العراق القديم ،، ، في العراق في التاريخ، (بغداد، 1983)، ص211.
جان بوتيرو، بلاد الرافدين الكتابة – العقل – الآلهة، المصدر السابق، ص269.
الكسندر هايدل، الخليقة البابلية قصة النشوء و التكوين عند قدماء العراقيين وانعكاساتها على العهد القديم، ترجمة ثامر مهدي، ( بغداد، 2001)،ص83.
الحسيني، عباس علي، صور الالهة ورموزها على الاختام الاسطوانية حتى نهاية الالف الثالث قبل الميلاد في بلاد الرافدين، مجلة القادسية للعلوم التربوية، المجلد 15، العدد 3، (2015)، ص 149.
فاتن موفق فاضل، رموز اهم الآلهة في العراق القديم دراسة تاريخية دلالية، رسالة ماجستير، جامعة الموصل، 2002، ص16-20.
George, A, House Most High, (Indiana, 1993), P. 67.
الحسيني، عباس علي، "المنجزات الحضارية للملك نرام –سين.. بحث في آثاره الفنية وتواريخ سنوات حكمه"، مجلة ايسن العدد 3، (2022)، ص. ص 27-28.
George, A,Op.Cit, PP. 67-68.
سمار، سعد عبود، جاني، علاء جبار، " الهة الخصب في المعتقدات السومرية القديمة"، مجلة كلية التربية- جامعة واسط، العدد 39، (2020)، ص 275.
جان بوتيرو، المصدر السابق، ص ص 267- 268.
فرانكفور، هنري وآخرون، ما قبل الفلسفة الانسان في مغامرته الفكرية الاولى، ط2، ترجمة جبرا ابراهيم جبرا، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1980)، ص160-161.
عامر سليمان، المصدر السابق، ص210-211.
Holland, G., Gods Desert Religion of the Ancient Near East, (Rome, 2009), p115.
الحسيني، عباس علي، صور الالهة ورموزها على الاختام...، ص 150.
فاتن، موفق فاضل، المصدر السابق، ص69-91.
حسين عليوي ، وظائف الآلهة ....، ص116
سبار : مدينة على الفرات شمالي بابل، كانت مقراً لإحدى السلالات الخمس لملوك "ما قبل الطوفان" تعرف بـ (تل ابو حبة Abu Habbah الحديثة) . ينظر: نيكولاس بوستغيت، حضارة العراق وآثاره، ترجمة سمير عبد الرحيم الجلبي، (بغداد، 1991) ، ص140.
لارسا : مدينة سومرية غير بعيدة عن شرقي اوروك كانت مقرا لسلالة امورية شاركت سلالة ايسن السلطة بعد سقوط سلالة اور الثالثة تعرف حاليا بـ (سنكرة) . ينظر : نيكولاس بوستغيت، المصدر السابق...،ص194.
Michael Jordan, Gods and Goddesses, Second edition, New York, 2004, p272.
طه باقر، مقدمة في تاريخ...، ص371.
حسين عليوي، وظائف الآلهة في بلاد الرافدين... ص
حسن نعمة، المصدر السابق، ص34-35.
رمضان عبده علي، تاريخ الشرق الادنى القديم وحضاراته منذ فجر التاريخ حتى مجيء حملة الاسكندر الاكبر ايران- العراق، ج1، دار نهضة الشرق، القاهرة، 2002، ص132-135.
طه باقر، مقدمة في أدب العراق القديم، (بغداد، 1976)، ص94-95.
ميرسيا إلياد، المصدر السابق، ص81.
حسن نعمة، المصدر السابق، ص32-33.
فاتن موفق فاضل، المصدر السابق، ص51- 60.
ميرسيا إلياد، المصدر السابق، ص81-85.
محمد ابو المحاسن عصفور، معالم حضارة الشرق الادنى القديم، دار النهضة العربية، (بيروت، 1987)، ص66.
نو – خيبرا:
والس بدج، آلهة المصريين، ترجمة محمد حسين يونس ، (القاهرة، 1998)، ص340.
الحسيني الحسيني معدي، اساطير العالم الاساطير السومرية، كنوز للنشر والتوزيع، (القاهرة، 2012)، ص19.
جفري بارندر، المعتقدات الدينية لدى الشعوب، ترجمة عبد الفتاح ايام، مراجعة عبد الفار مكاوي، مجلة عالم المعرفة، عـ173، (الكويت، 1993)، ص15.
سامي سعيد الاحمد، رضا جواد الهاشمي، تاريخ الشرق الادنى القديم ايران والاناضول، ص65.
أور Ur: من المدن العراقية المهمة جدا كونها تمثل مركزا حضاريا يجمع بين القدسية الدينية وعظم المكانة السياسية، قدسيتها الدينية متأتية من كونها مركز عبادة الإله "سين". اما مكانتها السياسية فقد أخذتها من كونها العاصمة السياسية للسومريين لثلاث سلالات، اثنان كانتا في عصر فجر السلالات، والثالثة مثلت الانبعاث السومري (سلالة أور الثالثة) التي سادت فيه سلطة أور من الخليج إلى بلاد الشام الحالية وبلاد الاناضول. تقع أطلال مدينة (أور) على بعد تسعة أميال، حوالي ستة عشر كيلو متر جنوبي مدينة الناصرية على نهر الفرات جنوب العراق، وحوالي مئتي ميل أي ثلاثمائة وعشرون كيلو متر من الخليج العربي. للمزيد ينظر: ليونارد كوتريل، وآخرون، الموسوعة الأثرية العالمية، (القاهرة، 1977)، ص185. وكذلك ينظر: طه باقر، مقدمة في تاريخ ...، ص303وص416.
سامي سعيد الاحمد، المعتقدات الدينية في العراق القديم، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر، بيروت، 213)، ص29.
ادزارد ، وآخرون، قاموس الآلهة والاساطير في بلاد الرافدين (السومرية والبابلية) في الحضارة السورية ( الاوغاريتية والفينيقية)، جـ1، تعريب محمد وحيد خياط، دار المشرق العربي، ص133.
برهان الدين دلو، حضارة مصر والعراق التاريخ الاقتصادي –الاجتماعي- الثقافي والسياسي، دار الفارابي، بيروت، 1989، ص386.
سامي سعيد الاحمد، المعتقدات الدينية...، المصدر السابق، ص29.
برهان الدين دلو، المصدر السابق، ص386.
هنري فرانكفورت، وآخرون، ماقبل الفلسفة، المصدر السابق، ص264-265.
سامي سعيد الاحمد، المعتقدات الدينية...، المصدر السابق، ص8.
حسن نعمة، المصدر السابق، ص35.
هنري فرانكفورت، وآخرون، ماقبل الفلسفة، المصدر السابق، ص152.
برهان الدين دلو، المصدر السابق، ص384.
سامي سعيد الاحمد، المعتقدات الدينية...، المصدر السابق، ص32.
ادزارد ، وآخرون، المصدر السابق، ص87.
الحسيني الحسيني معدي، اساطير العالم الاساطير السومرية، كنوز للنشر والتوزيع، القاهرة، 2012، ص19.
إدزارد، وآخرون، المصدر السابق، ص88.
فاتن موفق فاضل، المصدر السابق ،ص99-112.
رمضان عبده علي، تاريخ الشرق الادنى القديم وحضاراته منذ فجر التاريخ حتى مجيء حملة الاسكندر الاكبر ايران- العراق ، جـ1، دار نهضة الشرق، القاهرة، 2002، ص315.
سامي سعيد الاحمد، المعتدات الدينية...، ص24.
إدزارد، وآخرون، المصدر السابق، ص119.
صموئيل هنري هوك، الاساطير في بلاد مابين النهرين، ترجمة يوسف داود عبد القادر، دار الجماهير، بغداد، 1968، ص11.
سامي سعيد الاحمد، المعتدات الدينية...، ص25.
قاسم الشواف، ديوان الاساطير سومر وآكاد وآشور الكتاب الاول، قدم له واشرف عليه أدونيس، دار الساقي، بيروت، 1996، ص75.
هنري فرانكفورت، وآخرون، المصدر السابق، ص160.
صموئيل هنري هوك، المصدر السابق، ص13.
ل. ديلا بورت، بلاد مابين النهرين الحضارتان البابلية والآشورية، ترجمة محرم كمال، مراجعة عبد المنعم ابو بكر، الهيئة المصرية العليا للكتاب، 1997، ص141.
فاتن موفق فاضل، المصدر السابق ،ص29.
نفر
سامي سعيد الاحمد، المعتقدات الدينية...، المصدر السابق، ص25.
هنري فرانكفورت، وآخرون، ما قبل الفلسفة، المصدر السابق، ص154.
رمضان عبده علي، المصدر السابق، ص313.
ادزارد وآخرون، المصدر السابق، ص106.
حسن نعمة، المصدر السابق، ص36.
ميريسيا الياد، المصدر السابق، ص81.
جفري بارندر، المصدر السابق، ص14- 15 .
هنري فرانكفورت وآخرون، المصدر السابق، ص160.
فاتن موفق فاضل، المصدر السابق ،ص160.
يستخدم مصطلح الالهة الام على نطاق واسع في الكتابات الخاصة بالديانات البدائية مع تنوع في المعاني وتداخل مع مصطلحات اخرى مثل (ام الارض) أو (الهة الارض) او (الهة الخصوبة)، التي يفترض وجودها في فترات ماقبل التاريخ بناء على الادلة الاثرية او الفنية لوحدها على الرغم من انه غالبا ما يكون من المستحيل التمييز بين ما قد يكون تمثيلا لمثل هذه الآلهة. بالنسبة للفترات التاريخية من ماضي بلاد الرافدين القديمة لدينا معلومات محددة الى حد ما عن آلهة امهات وآلهة الولادة وبما ان احدى صور خلق القوى الطبيعية كانت الارتباط الذي يتم بين الهين فهناك معنى مفاده ان أي الهة يمكن ان تصبح (الهة ام). ينظر:-
Jeremy Black and Anthony Green, Gods, Demons and symbols of Ancient Mesopotamia, British Museum, 1992, p132.
مهند عاشور شناوة، مجمع الالهة في حضارة وادي الرافدين في ضوء النصوص المسمارية، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، 2000)، ص200.
هنري فرانكفورت وآخرون، المصدر السابق، ص169-170.
فاتن موفق فاضل، المصدر السابق، ص162-164.
طه باقر، معابد العراق القديم، مجلة سومر، المجلد الثالث، جـ1، بغداد، 1947، ص35.
فاتن موفق فاضل، المصدر السابق، ص162.
دورثي مكاي، مدن العراق القديمة، ترجمة يوسف يعقوب مسكوني، ط2، (بغداد، 1952)، ص40.
هنري فرانكفورت وآخرون، المصدر السابق، ص171.
ادزارد واخرون، المصدر السابق، ص97-98.
مهند عاشور، المصدر السابق، ص184.
الخطيب، عبد الرحمن يونس، المياه في حضارة وادي الرافدين، (بغداد، 2014)، ص ص 250-251.
ادزارد واخرون، المصدر السابق، ص98-101.
قاسم الشواف، ديوان الاساطير، الكتاب الاول، ص26-36.
مهند عاشور، المصدر السابق، ص186.
هنري فراكفورت واخرون، ماقبل الفلسفة، المصدر السابق، ص172.
فاتن، ص35-36.
Black, previous source, p75.
هنري فرانكفورت، فجر الحضارة في الشرق الادنى ، ترجمة ميخائيل خوري، بيروت، 1959، ص72.
ادزارد وآخرون، المصدر السابق، ص38.
صمويل هنري هوك، المصدر السابق، ص13.
Michael Jordan, previous source,p33.
جان بوتيرو، المصدر السابق، ص291.
Michael Jordan, previous source,p82.
توضح اسطورة (انكي يخلق القصب والاعشاب والنباتات) ولادة ننسار وآلهة اخرى . ينظر: قاسم الشواف، ديوان الاساطير ، ج1، المصدر السابق، ص29-33.
هنري فرانكفورت وآخرون، المصدر السابق، ص185.
ادزارد واخرون، المصدر السابق، ص170.
هنري فرانكفورت وآخرون، المصدر السابق، ص187.
قاسم الشواف، ديوان الاساطير، ج1، ص31-32.
Michael Jordan, previous source,p89.
ميريسيا إلياد، المصدر السابق، ص84.
ف. دياكوف، س. كوفاليف، الحضارات القديمة، ج1، ترجمة نسيم واكيم اليازجي، دمشق، 2000،ص44.
حسن نعمة، المصدر السابق، ص40-41.
Juliam. Asher-Greve, Joan Goodnick Westenholz, Goddesses in Context On Divine Powers, Roles, Relationships and Gender in Mesopotamian Textual and Visual Sources, Academic Press Fribourg Vandenhoeck & Ruprecht GÖttingen, 2013, p41.
يراجع اله الحبوب اشنان في اثر النبات.
قاسم الشواف، المصدر السابق، ص80.
ادزارد واخرون، المصدر السابق، ص157.
Michael Jordan, previous source,p170.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.