المعبد واثره الحضاري في الحياة العامة في اليمن القديمة
Keywords:
temple - internal parts of the temple - role of the temple.Abstract
The temple played a pivotal role in the lives of ancient Yemenis. It was not just a place of worship, but also a religious, political, social, and economic center. It was administered by the mukarrib, a religious title that combined religious and political authority, as it was a position of great influence. The temple was linked to economic activities, as taxes and vows were collected there, records were kept, and agreements were concluded there. As for its political role, the temple represented a center for establishing the legitimacy of the ruler, who was sometimes viewed as a representative of God or a ruler by His will. It also contributed to strengthening the prestige of the state, consolidating the centrality of rule, and affirming obedience to the ruler by cloaking his decisions in a religious garb that linked worldly authority with divine will.
References
( ) ابن منظور، لسان العرب، مج1، ص718.
( ) علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، ج6 ،ص401.
( ) علي، المصدر نفسه ، ج6، ص400.
( ) المصدر نفسه ، ج6، ص402.
( ) علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج5، ص402.
( ) علي، المصدر نفسه ، ج6، ص403.
( ) الموسوي، المثيولوجيا والمعتقدات الدينية، ص224؛ الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن القديم، ص146.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص209؛ غالب، عبده عثمان، نتائج التنقيب الاثري في معبد أوام ، المؤسسة الأمريكية لدراسة الإنسان، حولية بشؤون الآثار والتاريخ والتراث، ع:2، 2004م ، ص7.
( ) علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج6، ص295، ص296؛ الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص155؛ الموسوي، المثيولوجيا والمعتقدات الدينية ، ص160.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري، ص146؛ البكر، الديانة الوثنية في بلاد جنوب شبه الجزيرة العربية قبل الإسلام، ص124؛ العريقي، الفن المعماري والفكر الديني في اليمن القديم ، ص176.
( ) الموسوي، المثيولوجيا والمعتقدات الدينية ، ص227.
( ) الجرو، دراسات في التاريح الحضاري، ص146، ص147.
( ) الأغبري، فهمي علي، معجم الألفاظ المعمارية في نقوش المسند، (لا.ط)، الجمهورية اليمنية، 2010م)، ص113.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن ، ص147.
( ) سورة النمل، الاية 44.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص ص147- 148.
( )Beestson, alfre, Sabaic Dictionary,p.34.
الاغبري، معجم الالفاظ المعمارية، ص33؛ باخشوين، الحياة الدينية ، ص315.
( ) سورة آل عمران، الآية 96.
( ) عمر، احمد مختار، معجم اللغة العربية المعاصرة، (عالم الكتب، 2008م)، مج2، ص1150.
( ) الشيبه، دراسات في تاريخ اليمن القديم، ص94؛ الجرو، دراسات في تاريخ الحضاري لليمن، ص149.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص149.
( ) سورة آل عمران، آية: 37.
( ) آل عمران، آية: 39.
( ) علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج6، ص421.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن ، ص153.
( ) الموسوي، الميثولوجيا والمعتقدات الدينية، ص228.
( ) الموسوي، المصدر نفسه، ص229. ينظر شكل رقم (1).
( ) البكر، الديانة الوثنية في بلاد جنوب شبه الجزيرة العربية قبل الإسلام، ص125؛ العريقي، الفن المعماري والفكر الديني في اليمن القديم، ص233.
( ) علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام، ج6، ص408.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص155.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن ، ص159.
( ) الجرو، المصدر نفسه ، ص156؛ Beestson, alfre, Sabaic Dictionary,p.109.؛ البكر، الديانة الوثنية في بلاد جنوب شبه الجزيرة العربية قبل الإسلام، ص125.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري، ص160.
( ) العريقي، الفن المعماري والفكر الديني في اليمن القديم، ص113.
( )المصدر نفسه ، ص113.
( ) العريقي، الفن المعماري والفكر الديني في اليمن القديم ، ص114.
( ) المصدر نفسه ، ص115.
( ) المصدر نفسه، ص115.
( ) الموسوي، جواد، الاحوال الاجتماعية الاقتصادية في اليمن القديم خلا الألف الأول قبل الميلاد حتى عشية الغزو الحبشي، 525م، (الثقافة العربية، جامعة عدن، 2002م)، ص61، ص62.
( ) نيلسن وآخرون، التاريخ العربي القديم، ص143.
( ) شعر وتر: هو ملك سبئي حمل لقب ملك سبأ وذي ريدان حكم حوالي (50م او 60 م) وهو ابن الملك علهان نهفان، وهذا الملك اتصر على الحضارمة واستولى على عاصمتهم شبوة. وقدم المعبد اوام تمثالاً تعبيراً عن شكره له واعترافاً بفضله. مهران، تاريخ العرب القديم، ص ص 268-270.
( ) بافقيه، محمد عبدالقادر، العودة إلى نقوش العقلة، من مجلة (دراسات يمينة مركز الدراسات والبحوث اليمني)، ع22 (صنعاء، 1985م)، ص113.
( ) علي، جواد، المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام، ج2، ص239.
( )Beestson, alfre, Sabaic Dictionary,p.136;.
العريقي، الفن المعماري والفكر الديني في اليمن القديم، ص109.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص180.
( )Beestson, alfre, Sabaic Dictionary,p.45;
باخشوين، الحياة الدينية في مملكة معين وقتبان وحضرموت، ص526-527 .
( ) الموسوي، الميثولوجيا والمعتقدات الدينية، ص230.
( ) العريقي، الفن المعماري والفكر الديني في اليمن القديم، ص22.
( ) المصدر نفسه، ص123.
( ) الميثولوجيا والمعتقدات الدينية، ص230.
( ) الموسوي، المثيولوجيا والمعتقدات الدينية ، ص82.
( ) زيد آل بن زيد: رجل دين عمل في خدمة المعبد المصري يعتقد في منف وكان يورد المنتجات العربية من المر وقصب الطيب من اليمن الى مصر، وعندما توفي في مصر وقد وجدو على تابوته كتابات بحروف المسند ومن خلاله عرفوا انه عمل في المعبد المصري. صالح، عبد العزيز، تاريخ شبه الجزيرة العربية (مكتبة الانجلوا المصرية، القاهرة، 1992م)، ص94.
( ) بطليموس الثاني (فيلادلفوس): احد ملوك الاباطرة في مصر حكم (286-246ق.م) شهد حكمه انجازات حضارية في مدينة الاسكندرية انشاء مكتبة ومتحف وفنار للمواكب الملكية البطلمية. جمعة ، محمود سيف الدين، من تجديدات عهد الملك بطليموس الثاني فيلادلفوس، مجلة البحوث والدراسات الاثرية، ع5 (2019م)، ص49.
( ) صالح، تاريخ شبه الجزيرة العربية ، ص83- ص84.
( ) الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن، ص82.
( ) الجرو، المصدر نفسه ، ص82.
( )الجرو، دراسات في التاريخ الحضاري لليمن ، ص115.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.