The role of the Jews in the translation movement and its impact on Europe
Keywords:
the Jews, translation, Europe, Andalusia, Islamic societyAbstract
The research revolves around the role of the Jews in the translation movement in Andalusia and their impact on Europe. Researchers are interested in studying the history of Andalusia as part of the history of the Islamic nation, whose borders extended to southern France. The Jews form part of the Islamic society, where the social components of the Arabs, Berbers, Jews, Christians, and Spaniards fused and became a cultural component. One with the Andalusian component, in which science and knowledge began to flourish as a result of the fusion of civilizations in the crucible of the new society, so that Andalusia became the Baghdad of the West, due to the civilizational, cultural and urban prosperity it had achieved, Jews lived in the Iberian Peninsula for several centuries before the Muslims conquered it. During this long period, they were subjected to many nations and peoples who ruled it in succession. The people of this country and its rulers hated them and oppressed them. Before the Islamic conquest of Andalusia, the Catholic Goths turned the Jews into slaves, after they had failed during more than a hundred years of oppression against them, to convert them to Christianity. When the Muslims conquered Andalusia, they lifted the persecution of the Jews, and most of those who claimed to be Christians returned. They dealt with them in accordance with the legal provisions for the People of the Covenant, allowing them to maintain their religion and practice their rituals. They lived for more than eight centuries enjoying Islamic rule and saw the civilization of the Muslims. The Jews of Andalusia were impressed by everything the Muslims had and tried to imitate them and learned their literature, thought and culture. They were motivated to serve their extinct Hebrew language, so they established rules for it in the manner of the rules of the Arabic language, and translated from Arabic into various languages.
References
) العقيقي ، نجيب، المستشرقون ، ط3 ، دار المعارف القاهرة ، مصر، 1964م، ج1/ ص97.
) السامرائي ، خليل إبراهيم واخرون ، تاريخ العرب وحضارتهم في الاندلس ، دار الكتب الجديد المتحدة ، بيروت ، 2000م ، ص 447.
) المقري، نفح الطيب من غصن الاندلس الرطيب، دار صادر، بيروت، 1968م، ج1/ ص180.
) يونغ ، لويس ، العرب و اوربا ، ترجمة ميشيل ازرق ، دار الطليعة ، بيروت ، 1975م ، ص 121.
) العقيقي ، المستشرقون ج1/ ص110.
) أرسلان ، الأمير شكيب , الحلل السندسية في الاثار والاخبار الاندلسية , خلاصة تاريخ الاندلس ، بيروت , 1979م, ص31 .
) ابن عذاري المراكشي , ابو عبد الله محمد ( كان حيا في سنة 711ه) .البيان المغرب في اخبار الاندلس والمغرب , تحقيق : ج . س كولان وليفي بروفنسال , ط3 , دار الثقافة, ( بيروت , 1983م ) ،ج2 , ص10 .
) مريم قاسم طويل , مملكة غرناطة في عهد بني زيري البربر , ط1 , دار الكتب العلمية , ( بيروت , 1994م) , ص251 .
) مؤلف مجهول : ذكر بعض مشاهير أعيان فاس في القديم، تحقيق : عبد القادر زمامة، مجلة تطوان للابحاث المغربية الاندلسية، تطوان: 1962م، ص79.
) ابن حيان ، حيان بن خلف القرطبي (ت 469هـ ) المقتبس في تاريخ رجال الاندلس ، بيروت ،1996م ، ص 16، 70، 74؛ عبد العزيز سالم: تاريخ المسلمين وآثارهم في الاندلس من الفتح العربي حتى سقوط الخلافة بقرطبة، القاهرة، دار المعارف، 1962م، ص 128- 129.
) الهاشمي ، نجاة ، عادات وتقاليد المجتمع الاندلسي خلال عهد الدولة الاموية ، رسالة ماجستير ، جامعة الحاج لخضر ، سنة 2016 ، ص 18 .
) الجيوسي ، سلمى الخضراء ، الحضارة العربية الإسلامية في الاندلس ، مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت ، 1999م ، ج2 / ص 1478 .
) السامرائي ، تاريخ العرب وحضارتهم في الاندلس ، ص 432 .
) بشير ، عبد الرحمن ، اليهود في المغرب العربي ، ط1 ، عين للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية ، دمشق ، 2001م ، ص 83 ، 158.
) راشداي ، عبد الكريم ، المجتمع في قرطبة في عهد المرابطين ،الجزائر،2015م، ص 21.
) ابن ابي اصيبعة ، موفق الدين ابي العباس احمد بن القاسم بن خليفة (ت 688هـ)، عيون الانباء في طبقات الاطباء، تح: نزار رضا، دار مكتبة الحياة، (بيروت، د.ت) ، ص 498.
) الشنتريني ، أبو الحسن علي بن بسام (المتوفى: 542هـ) ، الذخيرة في محاسن أهل الجزيرة ، تح: إحسان عباس، الدار العربية للكتاب، ليبيا ، 1981م، ج5 / ص532.
) الصفدي، صلاح الدين خليل بن ايبك (ت 764هـ) ، الوافي بالوفيات، تح: احمد الرناؤوط وتركي مصطفى، ط1، دار احياء التراث العربي، بيروت، 2000م، ج29 / ص 40 .
) عيون الانباء في طبقات الاطباء، ص 498.
) ابن ابي اصيبعة ، عيون الانباء في طبقات الاطباء ، ص 499 .
) الصفدي، الوافي بالوفيات، ج29/ ص40؛ الباوي، منذر منعم سعد ، المهن والادوار للشخصيات اليهودية في الدولة الاموية بالأندلس (422-138ه/ 755- 1030م)(حسداي بن شبروط) انموذجاً دراسة تاريخية، مجلة كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية، العدد 115, تموز, 2022، ص447.
) ياقوت الحموي أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله الرومي (ت 626هـ) ، معجم البلدان ، ط2، دار صادر، بيروت ، 1995 م ، ج 2/ ص 367-329 ؛ السعد ، جودت ، أوهام التاريخ اليهودي ، ط1 ، الاهلية للنشر والتوزيع ، عمان ، 1998 ، ص 258 .
) ابن ابي اصيبعة ، عيون الانباء ، ج1 / ص 500 ؛ ابن جلجل ، سلمان بن حسان (ت 358ه) ، طبقات الأطباء والحكماء ، تح : فؤاد سيد ، ط2 ، مؤسسة الرسالة للطباعة ، بيروت ، 1985م، ص 21-22 .
) ابن جلجل، طبقات الأطباء والحكماء، ص 21.
) محفوظ ، محمد ، تراجم المؤلفين التونسيين، ط2 ، دار الغرب الإسلامي، بيروت ، 1994 م ، ج1 / ص 184.
) محفوظ ، تراجم المؤلفين التونسيين،ج1 / ص 184.
) الخالدي، خالد يونس، اليهود تحت حكم المسلمين في الاندلس، غزة ، الجامعة الإسلامية، ، 2008، ص288.
) كراتشكوفسكي، تاريخ الادب، ص83 .
) السامرائي، تاريخ العرب وحضارتهم في الاندلس ، ص 432 .
) السامرائي، تاريخ العرب وحضارتهم في الاندلس ، ص 432 .
) العقيقي، المستشرقون، ج1/ ص99.
) ول ديورانت ، قصة الحضارة ، ج 14 / ص 94.
) المسيري ،عبد الوهاب، موسوعة اليهود واليهودية والصهيونية، دار صادر ، بيروت ، د. ت، ج7 / ص 365 ؛ ول ديورانت ، قصة الحضارة ، ج 14 / ص 97.
) ابن الابار، التكملة لكتاب الصلة، ج1/ ص 294.
) الخالدي، اليهود تحت حكم المسلمين في الاندلس، ص291.
) المسيري ، موسوعة اليهود واليهودية والصهيونية، ج7 / ص 365 ؛ ول ديورانت ، قصة الحضارة ، ج 14 / ص 97.
) ول ديورانت ، قصة الحضارة ، ج 14 / ص 101 .
) ول ديورانت ، قصة الحضارة ، ج 14 / ص 101 .
) العقيقي ، المستشرقون ، ج 1/ ص 125.
) العقيقي ، المستشرقون ، ج 1/ ص 123.
) بدوي، عبد الرحمن، موسوعة المستشرقين، بيروت، 1992، ص333.
) بدوي، موسوعة المستشرقين.
) العقيقي ، نجيب، المستشرقون، ج2 / ص 429 .
) الخالدي، اليهود تحت حكم المسلمين في الاندلس، ص293.
) لسبينوزا ، باروخ ، رسالة في اللاهوت والسياسة ، ترجمة : حسن حنفي ، الهيئة المصرية ، مصر ، 1971م ، ؛ وِل ديورَانت ، ويليام جيمس ديورَانت ، قصة الحضارة، تقديم: محيي الدّين صَابر ، ترجمة: زكي نجيب محمُود وآخرين ، دار الجيل، بيروت،1988 م، ج34 / ص 113.
) السامرائي ، تاريخ العرب وحضارتهم ، ص 479.
) ول ديورانت ، قصة الحضارة ، ج 14 / ص 99؛ السامرائي، هند فاضل، رحلات علماء ألبيرة وأثرهم في الحياة الفكرية. مجلة آداب المستنصرية. الجامعة المستنصرية، العدد 105,اذار, لسنة 2024م، ص 627.
) السامرائي ، تاريخ العرب وحضارتهم ، ص 479.
) العقيقي ، المستشرقون ، ج 1/ ص 125.
) العقيقي ، المستشرقون ، ج1 / ص 104 .
) العقيقي ، المستشرقون ، ج1 / ص 104 .
) العقيقي ، المستشرقون ، ج 1/ ص 123؛ كاظم، نصير كريم، العقيدة والهرطقة في الفكر المسيحي قراءة نقدية لمواقف يوحنا الدمشقي من الإسلام في كتابة الهرطقات المئة، مجلة كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية، العدد 127، تشرين الأول، لسنة 2024، ص874.
) وهي مؤسسة تعليمية للدراسات التلمودية المتقدمة يلتحق بها الطالب بعد إتمامه الدراسة في المرحلة الأولية وقد اقتصر منهجها على دراسة التلمود والتفسيرات والتعليقات المرتبطة به ، المسيري ، موسوعة اليهود واليهودية والصهيونية ، ج8 / ص 480
) المسيري ، موسوعة اليهود واليهودية والصهيونية ، ج 8/ ص 480 .
) العقيقي ، المستشرقون ، ج1 / ص 99 .
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Studies in History and Archeology, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.